onsdag 30 april 2008

Ooootäcka kryp...

...mötte vi på kvällspromenaden. Tänk vad hjärnan väljer och vrakar när det kommer till minnen och associationer! Vår - då tänker jag blommor och värme, ja allt som är vackert och behagligt. Hmm...måste nog säga att mitt minne är väldigt selektivt, för hur tusan kunde jag glömma bort de äckliga skalbaggarna som kommer fram varje vår *ryyyyser* Dock försvinner dom helt i början av sommaren. Vart de gömmer sig eller vad dom blir, det vete tusan?

Jag har ingen aning om vad det är för slags skalbaggar men dom är svarta, nattaktiva, bor i illa skötta buskage och blir uppåt rysliga 3 cm långa. Vidriga!!!! Och dom är många...förfärligt många.

Varje år när våren fått sitt fäste kommer de fram. Huga!!! Att det är i buskage som inte rensas märks väl och oftast är det väl bara kommunen som inte vårstädar sina. Grannarna hade massor i sina buskar ut mot vägen ända tills de gjorde en rejäl storstädning, och då försvann skalbaggarna. Ja varför detta tjat om dessa baggar?

Jo, jag har kus-och krypfobi. Tycker att de är otäcka, otäcka, otäcka!!!

Och dessa skalbaggar...är nog bland det värsta. Ja, förutom fästingar då ;-) När man går förbi buskagen på kvällarna är det en sån aktivitet på skalbaggarna att det låter som om det regnar. Och kunde de bara hålla sig där, vore det väl ingen större fara. Men på sina relativt höga ben promenerar de omkring ÖVERALLT. På gatan och trottoarerna - och fort går det! Och inte väjer de för nåt i sin framfart...och DET är det allra rysligaste. När man kliver på dom...uäck!!! Så äckligt att jag nästan svimmar. Joo, så ÄR det!! Jag kan alltså bli gråtfärdig om jag kliver på en daggmask*ryser igen*

Jag ska försöka fota ett av odjuren, om jag törs komma så nära. Eller kanske inte...vet inte om jag vill ha ett foto på nåt äckligt kryp i bloggen. Men jag undrar faktiskt vad sjutton det är för något...och vart de försvinner sen?

Nä, nu ska jag försöka tänka på nåt annat! Det var den första skotträning för året på klubben ikväll. Och så tränade vi lite och det gick inte så bra. Men...det är ju en ny dag imorgon! :-)

Nu är klockan över 1 på natten och det är dags att gå och lägga sig. Natti natti!

1 kommentar:

Anonym sa...

Små kryp är äckliga!!